Automatisch materiaalverzamelsysteem (AMS) met uitgebreide functies

De LogiMAT-presentatie van de Leantec-divisie van steute richt zich op de nieuwste generatie van het automatische "nexy"-materiaaloproepsysteem. De basistaak van het AMS - naadloze materiaaltracering over de "laatste meters" van assemblage-, logistieke en pickprocessen - blijft hetzelfde. Maar er zijn nieuwe functies en componenten op alle niveaus: in de sensoren in het veld, in de software en ook in de mens/machine-interface.

De nieuwe functies worden "live" getoond in verschillende demo-opstellingen. Sensoren detecteren bijvoorbeeld de aanwezigheid van bakken in eKanban-rekken, het vulniveau in grote ladingdragers of de beweging van vloerwagens in monorail-rails. Tot de innovaties behoren lasersensoren met een groot bereik en robuuste dollysensoren die in de geleiderails van supermarkt- en FiFo-stations kunnen worden gemonteerd. Alle sensoren zijn draadloos geïntegreerd in het nieuwe communicatienetwerk. Op softwareniveau zijn er nieuwe logische functies die verbeterde sensor-actuatorcommunicatie op veldniveau mogelijk maken. De desbetreffende softwaremodule wordt aangesloten op de sensorbrug.

Ook nieuw is het Predictive Maintenance Dashboard van het nexy-systeem. Deze monitor visualiseert het volledige systeem ruimtelijk en functioneel en toont de "gezondheidsstatus" van het volledige systeem en van elke afzonderlijke sensor in het veld om fouten, potentiële storingen en uitvaltijden aan te geven, wat helpt om uitval te voorkomen.

Een ander kenmerk van het nexy-systeem is de parallelle werking van verschillende toepassingen. In de sensorbrug kunnen verschillende clients worden aangemaakt en beheerd. Alle toepassingen van de klant delen de draadloze infrastructuur met de daarbij behorende toegangspunten. De sensoren en actuatoren in het veld en de interfaceparameters worden altijd alleen toegewezen aan de desbetreffende client. Dit zorgt voor een conflictvrije parallelle werking van verschillende toepassingen en verantwoordelijkheden binnen een productiegebied met één gestandaardiseerde infrastructuur.

In elk geval biedt nexy de gebruiker een draadloos ondersteund automatisch materiaaloproepsysteem (AMS) dat perfect is afgestemd op de specifieke toepassing en dat zorgt voor een naadloze gegevens- en informatiestroom in de intralogistiek en de productie. Dit maakt een veel nauwkeurigere productie- en assemblageplanning mogelijk, evenals een betere bevoorrading. Bezoekers van de LogiMAT kunnen "live" kennismaken met het systeem en de nieuwe sensoren en functies.

steute op de LogiMAT: hal 5, stand D61